Rekryteringsföretaget Higher har byggt ett eget rekryteringsverktyg, som också har ambitionen att utmana den “klassiska” rekryteringen. De väljer att helt skippa CV och personligt brev, och begär istället att den sökande ska fylla i ett personlighetstest, svara på kompetensbaserade frågor, samt skicka in en kort videopresentation av sig själv. Ansökningsprocessen är dessutom 100% mobil, någonting som enligt Highers egen undersökning är viktigt för 80% av de arbetssökande.
En av anledningarna till att Higher utvecklade sin modell var för att spara tid genom att effektivisera. Genom att eliminera flera tidskrävande moment i processen, som att gå igenom hundratals CVn och personliga brev, kan man snabbare hitta rätt person för jobbet. Idag kan de stolt presentera en administrativ tidsbesparing på 76%. Detta kan såklart vara en ovärderlig tillgång i jakten på den bästa talangen, då man undviker att kandidaten tröttnar och hinner tacka ja till ett annat jobb innan processen är färdig.
Genom att erbjuda en videopresentation istället för det klassiska personliga brevet eller intervjun menar Higher att man får en mer genuin bild av kandidaten, istället för att döma endast efter intervjupersonens subjektiva uppfattning av sig själv. Higher kan även vittna om att en kandidats utstrålning i det personliga brevet ofta skiljer sig mycket från hur de framstår på video, där video-personligheten i de flesta fall har legat närmre verkligheten.
Higher selekterar fram de bästa kandidaterna utifrån resultat på kompetenstestet och det psykologiska testet. Resultatet presenteras i % gentemot den kravprofil som kunden har satt upp. Det fina är att siffror inte tar hänsyn till ålder, kön eller etnicitet. Samtliga kandidater mäts på samma kriterier vilket gör rekryteringen rättvis.
I Highers egen rekryteringsguide lyfter de en undersökning genomförd av Bravura, där 1 av 3 uppger att de inte skulle ansöka till ett företag igen om de inte fått återkoppling på sin första ansökan. Därför är återkoppling en stor prioritet hos Higher, för vem vet, just den personen ni valt bort kanske visar sig vara perfekt för en annan tjänst på ert bolag i framtiden?
Fem tips från Higher för dig som vill digitalisera din rekrytering
1. Utgå ifrån att dina kandidater kommer ifrån mobilen – se till att din karriärsida är uppdaterad för att hantera ansökningar via mobilen.
2. Involvera marknad för att ta reda på varifrån dina besökare på hemsidan kommer ifrån. Utifrån trafiken behöver du fundera över dina annonsval, tjänstemän och kollektivanställda nås ofta via olika kanaler, så det är viktigt att annonsen speglar kandidaten du söker.
3. Sökmotoroptimera dina annonser, se till att titel och text matchar sökord för maximal sannolikhet att nå rätt sökande.
4. Tänk igenom hur du attraherar sökande kandidater. Använd gärna film eller bild för att nå ut med ditt budskap. Ljud och bild aktiverar fler sinnen, skapar känslor och attraherar fler och bättre sökande.
5. Behöver du alltid ha ett CV och personligt brev? Börja fundera i andra banor kring hur du kan få relevant information om kandidatens kompetens och personlighet utan dokument.