Bli Prenumerant

Med en bakgrund från sälj tog Charlotte Adelgaards karriär tidig fart inom storbolaget Oracle i Kanada. Därefter följde spännande roller inom bolag som Cisco Systems och SAP innan hon för snart två år sedan rekryterades till SuperOffice som då hade gått in i en ny fas. Ett år tidigare hade PE-firman Axcel gått in och köpt upp hela bolaget. Uppdraget var tydligt, accelerera affären på ett kostnadseffektivt sätt och samla marknad och sälj tillsammans:
–Jag älskar CRM och allt som handlar om kundlösningar och möjligheterna som finns för att optimera saker utan att det finns något tak. I min rektyering fick jag träffa människor från båda bolagen, och det kändes som att det var kunniga, sympatiska och proffsiga människor som jag skulle få arbeta med.

Charlotte Adelgaard, CRO SuperOffice

CRM-branschen växer och intresset för nya spännande SaaS-lösningar ökar. SuperOffice är idag störst i Norden på CRM och hjälper främst mellanstora, väletablerade B2B-företag bygga starka och långsiktiga relationer med sina kunder för att öka effektiviteten och intäkterna. Fokus ligger inom de tre områdena sälj, kundservice och marknad. Bolaget grundades redan 1990 i Norge, 1991 i Sverige och flera av medarbetarna har hunnit fira både tio, 20 och 30 år på plats. Från att ha sålts via CD-skiva jobbar man idag med en växande prenumerationstjänst och omsätter nästan 550 miljoner kronor sett till bokslutet 2022. Målet är att nå 1 miljard inom fem år.

Tittar man på digitaliseringen är det en av grundpelarna till CRM och det SuperOffice gör. AI är självklart något som man precis som konkurrenterna arbetar med, dock påpekar Charlotte att det är extremt viktigt att hitta en balans – mellan AI och det mänskliga. Hon ser mer AI som ett hjälpmedel i vissa sammanhang och beskriver själv frustrationen när man aldrig kan få prata med en person.
–Vi jobbar med B2B och komplexa produkter, här blir det viktigt att man inte automatiserar allt. Det kan vara lite farligt att man dras för långt åt AI, det är mycket mänskligt och personligt. Att automatisera kan vara kostnadseffektivt, men hur påverkar det värdet för kunder.

De senaste två åren har hon drivit bolagets tillväxt framåt och utvecklat erbjudandet för marknaden. Man har växt med flera spännande nyckelroller inom sälj och marknad både i Sverige och i den centrala organisationen. Idag är SuperOffice verksamma i sju länder runt om i Europa, med över 5000 kunder och närmare 300 anställda. Kunderna befinner sig främst inom branscher som bygg- och anläggning, tillverkning, finans, IT, parti- och detaljhandel. I snitt stannar en kund i 10 år och man kan se tydliga framgångsexempel där flera har fått en produktivitetsökning på mellan 50–200% genom att använda SuperOffice.

Det många företag i branschen pratar om just nu är profitable growth. Innan pratade man ”growth at any costs” – då var många företag intressanta för marknaden, oavsett om de var lönsamma eller ej.

–Nu blir det desto viktigare att prata om hur man säkerställer att ens kunder fortsätter vara kunder, hur man driver ytterligare lönsamhet på de kunder som finns och hur man på sikt kan attrahera nya. Att optimera processerna för hur man interagerar med sina kunder har blivit otroligt viktigt. Hur ska man säkra upp sin lönsamhet och komma ur den här perioden starkare? Det är ett annat sätt att driva business på, säger Charlotte Adelgaard.

Framåt ligger ett stort fokus på produkten för att hela tiden ligga i framkant när det kommer till utveckling och att optimera de resurser som finns. Utöver nya kunder ser Charlotte också en stor potentiell tillväxt i befintliga och att fortsätta växa och ta mer mark på de marknader man redan är på. Målet är också att jämte en ökad tillväxt, fortsätta bygga en bra och hälsosam verksamhet för de anställda i minst 30 år till.

–Har vi inte en bra arbetsplats så har vi inget att utgå ifrån. Med det sagt, så handlar det om att planera, att kommunicera och sedan agera. Och man är aldrig klar, det är ett bestående arbete och kan inte tas för givet. I tuffare tider är det viktigt med transparens och skapa en tillit i organisationen. Det är viktigt att man är närvarande och tillgänglig. Att prata vid kaffebryggaren. Det är viktigt för en bra verksamhetskultur.

Samtidigt trycker Charlotte på att hon tycker att det är viktigt att man gör saker så mycket som vanligt, som de brukar. Här är det skillnad på storbolag och lite mindre företag.
–Vi försöker att inte ändra för mycket, vi försöker tänka smartare. Vår personal är så viktig och det handlar om att gasa och bromsa samtidigt, det kommer också finnas en tid efter.

Charlotte är idag en av få kvinnor i den typen av roll hon har i branschen. Ofta kommer frågan vilka utmaningar som följer med det och enligt henne själv handlar det inte så mycket om rollen i sig, utan om att de finns en medveten och en omedveten bias högre upp i affärshierarkin.


–Jag lägger ingen skuld i det – men det blir allt tydligare när den ledande gruppen är homogen. Här finns det saker man inte alltid ser, när majoriteten ser världen ur samma perspektiv. Då handlar det för mig om att göra dem medvetna att det finns ett annat perspektiv. Jag vill gärna inspirera fler kvinnor i liknande roller.

Det är viktigt att vara medvetna om att det finns en bias när man rekryterar enligt henne. Rekryterar man den bästa, eller tänker man kring kön?
–Jag tror inte på att kvotera för sakens skull, men det kan behöver diciplin när man arbetar med dessa frågor.

Dina bästa karriärtips för den unga studenten eller entreprenören som vill satsa på sin dröm?

Planera inte så mycket! Testa på olika saker, och utforska de möjligheter som finns. Den perfekta planen finns inte, 5-10 årsplanen, de är inte så viktigt. Det kan vara hämmande. Jag hade inte vågat höra om någon annan möjlighet. Du kan ha en dröm eller en plan, de är viktigt att se att det finns andra vägar. Sen om planen skulle göras om, då är det lätt att känna sig misslyckad. Tar de 10 år eller 2 år så är det inte så viktigt. Många unga människor har hög press på sig, ett steg på vägen.