Berätta om era kaffelösningar! Vad gör er unika?
–Jag skulle säga att den övervägande tyngden i vårt erbjudande är hur vi jobbar med hållbarhet. De ligger i vårt DNA och är något som har funnits med oss sedan 90-talet, så alltså i drygt 30 års tid. Vi är miljöcertifierade enligt ISO 4001sedan 2003 och kvalitetscertifierade enligt FSSC 22 000 och IP Livsmedel. Vårt kaffe är 100% hållbart certifierat och rostas i vårt fossilfria rosteri drivet av biogas. Vi arbetar dessutom aktivt för att minska våra koldioxidutsläpp som produktionen av kaffe medför, och för de utsläpp vi ännu ej kommer åt klimatkompenserar vi till 100% för. Det är viktigt för oss att skapa långsiktiga relationer med våra odlare, och vi jobbar med flera olika initiativ, bland annat kaffe från gårdar som drivs av kvinnor, berättar Ina Bråsäter.
När det kommer till vikten av bra kaffe på jobbet så är det något som många medarbetare vill understryka. Det finns också ett intresse för certifiering och långsiktigt hållbarhetsarbete.
–Vi kan nog alla känna igen oss i att om det är något som strular med kaffemaskinen så känns halva dagen lite butter. Man har mycket rutiner kring kaffet och olika sätt att dricka det på. Efter pandemin har det blivit allt viktigare att mötas på jobbet och ta fler fikapauser. Det ger energi och främjar kreativitet, säger Ina Bråsäter.
Vilka trender ser ni på marknaden framöver?
-Rent generellt skulle jag säga att fokus fortsatt ligger på hållbarhet och hela fikakulturen där premiumkänslan kring kaffestationen och kaffepausen får ett större utrymme på arbetsplatsen men även i offentliga miljöer. Vi vill försöka inspirera och få medarbetarna att trivas med att vara inne på kontoret igen. Med alltmer hybrida kontorslösningar blir det oftast en mer social tillställning att åka in till jobbet, säger Ina Bråsäter
Arvid Nordquist arbetar med kaffestationslösningar för sina kunder också benämnda lounger som är paketerade med kaffekoppar, te med mera. Företag kan använda kaffelounger som ett sätt att skapa en mer attraktiv kaffemiljö. På sina egna kontor är de måna om att skapa mervärde till kontoret genom att exempelvis erbjuda en härlig måndagsfrukost och de har även en egen lunchmatsal där kollegor från olika avdelningar får möjlighet att träffas. Andra aktiviteter som skapar engagemang är digitala kaffeprovningar och teambaserade aktiviteter av olika slag.
–Pausen är viktig på jobbet. Väljer arbetsplatsen ett kaffe som är hållbart så visar man att man bryr sig och tänker på vad man serverar sina anställda och tar sitt ansvar för framtiden, avslutar Ina Bråsäter.
Text: Lisette Ferreira Pinho